söndag 30 april 2017
lördag 29 april 2017
TV-programmet Bagen på 1980-talet
Bagen var ett svenskt TV-program som sändes veckovis i SVT mellan 1984 och 1985, med programledaren Cia Berg, och som presenterade musikvideor. Bagen fungerade som ersättare till TV-programmet Videobeat som sändes 1983 - 1984. Musikvideorna presenterades i form av en topplista framtagen av en jury och varje vecka utmanade ett antal nya videor. En video kunde ligga på listan i högst tre veckor. Programmet innehöll förutom musikvideor även pedagogiska passager där man visade hur man dansade breakdance, electric boogie, Popping och andra dansformer.
fredag 28 april 2017
Plastficka från Waidele
Waidele var en affär som låg på Fredsgatan i Göteborg mellan 1970 och 1996. Dom sålde musikinstrument, grammofonskivor, kassettband, radio- och TV-apparater.
Det låg ett nothäfte från 1987 i plastfickan vilket kanske antyder något om dess ålder. Jag gissar att den har använts till en LP-skiva för den passade perfekt till en sån.
När jag ändå håller på kan jag lägga upp skivan. Den kom ut 1982 och innehöll flera låtar som man hörde på radio och i diskoteken vid den här tiden. Det är även några remixade låtar på slutet som inte fanns på originalutgåvan.
1 Tech-No-Logical World
Engineer – Ken Kessie
Featuring – Paul Parker
7:43
2 Invasion 6:44
3 They Came At Night 6:12
4 Mind Warp 6:36
5 Primitive World
Vocals [Chant] – Erica Buffett, J. Forrest Knight, Jeff Mehl, Jim Saunders, Jo-Carol Block*, John Hedges, Lauren Carter, Mary Buffett, Michael Bailey (5), Nicole Buffett, Stacey Sudduth
3:01
6 Mutant Man 5:23
7 Goin' Home 5:36
8 Invasion (Remix)
Remix – Ken Kessie, Marty Blecman
6:21
9 Mind Warp (Remix)
Remix – Ken Kessie, Marty Blecman
7:57
10 Goin' Home (Remix)
Engineer [Remix] – Ken Kessie
Mixed By [Mix Consultant] – Michael Bailey (5)
8:37
11 Tech-No-Logical World (Instrumental)
Engineer – Ken Kessie
7:28
12 Tech-No-Logical World (Radio Edit)
Engineer – Ken Kessie
3:36
Det låg ett nothäfte från 1987 i plastfickan vilket kanske antyder något om dess ålder. Jag gissar att den har använts till en LP-skiva för den passade perfekt till en sån.
När jag ändå håller på kan jag lägga upp skivan. Den kom ut 1982 och innehöll flera låtar som man hörde på radio och i diskoteken vid den här tiden. Det är även några remixade låtar på slutet som inte fanns på originalutgåvan.
1 Tech-No-Logical World
Engineer – Ken Kessie
Featuring – Paul Parker
7:43
2 Invasion 6:44
3 They Came At Night 6:12
4 Mind Warp 6:36
5 Primitive World
Vocals [Chant] – Erica Buffett, J. Forrest Knight, Jeff Mehl, Jim Saunders, Jo-Carol Block*, John Hedges, Lauren Carter, Mary Buffett, Michael Bailey (5), Nicole Buffett, Stacey Sudduth
3:01
6 Mutant Man 5:23
7 Goin' Home 5:36
8 Invasion (Remix)
Remix – Ken Kessie, Marty Blecman
6:21
9 Mind Warp (Remix)
Remix – Ken Kessie, Marty Blecman
7:57
10 Goin' Home (Remix)
Engineer [Remix] – Ken Kessie
Mixed By [Mix Consultant] – Michael Bailey (5)
8:37
11 Tech-No-Logical World (Instrumental)
Engineer – Ken Kessie
7:28
12 Tech-No-Logical World (Radio Edit)
Engineer – Ken Kessie
3:36
Gammalt ånglok
BJ N3 67 tillverkades av Motala Verkstad 1914 och det var ett av sex likadana lok. Priset var 57 913 kr. I godstågen mellan Åmål och Göteborg gick det kopplade N3-lok. För att spara personal och höja hastigheten konstruerade BJ loken till denna trafik.
Det är ett godstågslok och stod i Ulriksfors på Inlandsbanan norr om Östersund på 70-talet. Det kom till Göteborg 1975 och står idag i Lärje i Gamlestaden. Det är Bergslagernas järnvägssällskap som har hand om det.
Bilderna är från 23 april 2017 då det var öppet hus.
Mer fakta om loket:
Cyl dim: 550 x 640 mm
Slidstyrning: Walschaert
Drivhjul: 1275 mm
Hjulbas: 4850 mm
Mat vikt 44 ton
Tjänstevikt: 50 ton
Adh vikt: 50 ton
Rostyta: 2,2 m2
Ångtryck: 10 kp/cm3
Dragkraft: 9,9 Mp
Sth: 50 km/t
Tender
Antal axlar: 3
Hjul: 1102 mm
Hjulbas: 3200 mm
Mat vikt: 14,9 ton
Tjänstevikt: 32,8 ton
Vattenförråd: 12 m3
Kolförråd: 4 ton
Lok + tender
Hjulbas: 11730 mm
Längd ö b: 16572
Det är ett godstågslok och stod i Ulriksfors på Inlandsbanan norr om Östersund på 70-talet. Det kom till Göteborg 1975 och står idag i Lärje i Gamlestaden. Det är Bergslagernas järnvägssällskap som har hand om det.
Bilderna är från 23 april 2017 då det var öppet hus.
Mer fakta om loket:
Cyl dim: 550 x 640 mm
Slidstyrning: Walschaert
Drivhjul: 1275 mm
Hjulbas: 4850 mm
Mat vikt 44 ton
Tjänstevikt: 50 ton
Adh vikt: 50 ton
Rostyta: 2,2 m2
Ångtryck: 10 kp/cm3
Dragkraft: 9,9 Mp
Sth: 50 km/t
Tender
Antal axlar: 3
Hjul: 1102 mm
Hjulbas: 3200 mm
Mat vikt: 14,9 ton
Tjänstevikt: 32,8 ton
Vattenförråd: 12 m3
Kolförråd: 4 ton
Lok + tender
Hjulbas: 11730 mm
Längd ö b: 16572
torsdag 27 april 2017
Lugna låtar och ballader från 1970-talet
Romantiken och det vackra flödar i denna samling som gör att man inser att dom kunde göra bättre ballader på 1970-talet.
Dr. Hook - When You're In Love With A Beautiful Woman (1979)
The Hollies - The Air That I Breathe
Art Garfunkel - Bright Eyes (1979)
Bonnie Tyler - It's A Heartache (1978)
Elton John - Goodbye Yellow Brick Road (1973)
Frankie Miller - Darlin' (1979)
Rod Stewart - Sailing (1975) - En favorit i repris.
Barry Manilow - Mandy (1974)
Nazareth - Love Hurts (1975)
Justin Hayward - Forever Autumn (1978)
ABBA - Chiquitita (1979)
Diavox telefon
Diavox var en svensk standardtelefon för fast telefoni och den första som enbart fanns med knappsats. Den började serietillverkas 1978 i LM Ericssons och Televerkets fabriker och var väldigt vanlig på kontor och andra arbetsplatser under 1980-talet.
onsdag 26 april 2017
Vykort från Göteborg från omkring 1960-talet
Frölunda torg. Tre dagar efter invigningen 1966.
Frölunda torg senare än vykortet ovan.
Frihamnen.
Kortedala. Skickat 1967.
Långedrag. Skickat 1963.
Biskopsgården. Friskväderstorget på de två till vänster, Vårväderstorget i mitten och uppe till höger, och Godvädersgatan ser det ut som nere till höger.
Domkyrkan, hamnen, Paddan, Liseberg och Götaplatsen. Stadsbiblioteket har inte byggts än vid Götaplatsen.
Masthuggskyrkan. Skickat 1968.
tisdag 25 april 2017
Datorspel då och nu
Här är en jämförelse mellan två bilspel som gör det tydligt att det skett en viss utveckling inom datorspelen... Det första spelet är Gran Trak 10 från 1974:
Det andra spelet är DriveClub från 2014:
Det andra spelet är DriveClub från 2014:
Serietidningen Fix & Foxi 1981
Serietidningen gavs ut 1958 - 1961 och 1979 - 1981. Det har även givits ut album, pocketar och korta serier i tuggummipaket.
Nr 32 1981
måndag 24 april 2017
B Wahlströms flickböcker på 1940-talet
Anne växer upp av L M Montgomery från 1941.
Med näsan i vädret av Inger Högelin-Brattström från 1942.
söndag 23 april 2017
Lena-Maria show
Lena Maria Show var ett underhållningsprogram från Malmö som sändes i Sveriges Television på torsdagkvällar hösten 1980 och hösten 1981. Programledare var sångerskan Lena-Maria Gårdenäs. Hon var även med i grupperna Rainy Day Women och Lena Maria & Sweet Wine, och skådespelare i filmen Repmånad bland annat.
Här är några inslag från Lena-Maria show från 1980:
Eddie Meduza är med i programmet med sin låt Hakan:
Här är några inslag från Lena-Maria show från 1980:
Eddie Meduza är med i programmet med sin låt Hakan:
lördag 22 april 2017
Kassettband Maxell MX från 1980-talet
De här banden såldes under andra halvan av 1980-talet och var ett av de bästa som gick att få tag i ljudmässigt tyckte jag.
Bandet innehöll instrumentalmusik från 60-talet:
The Ventures - Walk - Don't Run. Alla låtarna med The Ventures på bandet var från samlingsskivan Legendary masters series från 1974.
Bandet innehöll instrumentalmusik från 60-talet:
The Ventures - Walk - Don't Run. Alla låtarna med The Ventures på bandet var från samlingsskivan Legendary masters series från 1974.
The Ventures - Telstar
The Ventures - Green onions
The Ventures - Out of Limits
The Ventures - Secret agent man
The Waikiki´s - Hawaii Tattoo
fredag 21 april 2017
Malmö - Travemündelinjen 1976
1962 startade det tyska rederiet TT-Line året runt-trafik på linjen Trelleborg-Travemünde och det startar en våldsam utveckling. SJ Färjerederi startar då en linje mellan Malmö-Trelleborg-Travemünde. Samma år startar Sveas dotterbolag i Helsingborg, Linjebuss International, linjen Hälsingborg-Köpenhamn-Travemünde under namnet Trave Line. 1967 går Lion Ferrys trafik samman med Svea/LB under namnet Trave Line. 1976 slogs den av SJ ägda malmötrafiken ihop med Trave Line i en samarbetspool. Detta skedde under namnet Saga Linjen (Saga Line) som lades upp så att passagerartrafiken gick från Malmö och lastbilstrafiken från Helsingborg. 1981 startar Sagalinjen ett samarbete med tyska TT-line och bildar TT-Saga Linjen. 1986 byter verksamheten namn till TT-Line.
På reklambilden från 1976 ser man Nils Dacke. Hon byggdes för Lion Ferry 1975 av Werft Nobiskrug GmbH, Rendsburg. Nils Dacke kom till Rederi Ab Öresund för användning mellan Malmö-Travemünde och behöll sin Lion Ferry-besättning. År 1976 blev tjänsten känd som Saga Line, som tjänstgjorde Helsingborg / Malmö-Travemünde. Från 1980 drevs tjänsten av TT Saga Line, mellan Malmö och Travemünde. År 1982 kom Nils Dacke till Brittany Ferries som Quiberon mellan Plymouth och Santander, Plymouth-Roscoff och Roscoff-Cork. Quiberon köptes av Brittany Ferries två år senare. Hon körde på olika Brittany Ferries-rutter fram till 2002, när Quiberon avslutade sin karriär mellan Portsmouth och Caen, medan leverans väntades av den försenade Mont St Michel. Quiberon såldes sedan till Linee Lauro, för användning i Medelhavet, ursprungligen Séte-Palma.
Saga Line hade även färjan Gustav Vasa. Hon och Nils Dacke var lika stora och hade plats för drygt 1000 passagerare och 250 personbilar. Där fanns hytter med dusch och wc, snabbköp med sjöpriser, barer, restauranger och lekrum för barnen. Det var avgångar varje dag och färden tog 8 1/2 timme. En tur- och returbiljett kostade 152 kr för en vuxen och 76 kr för barn. Det fanns även familjerabatt. Bil kostade 152 kr tur och retur.
I videon nedan kan man se fartyg i Travemünde 1976. M/S Gustav Vasa syns vid 1:10. Hon byggdes 1973 av Werft Nobiskrug Rendsburg Tyskland. Sjösattes 10 februari 1973. Levererades 12 maj 1973 till Lion Ferry Ab, Halmstad. 12 maj 1973 utchartrades hon till Svenska Rederi Ab Öresund i Malmö. Insatt för Öresundsbolaget mellan Malmö - Travemünde. 12 oktober 1976 gick Öresundsbolaget och Trave Line går ihop för ett gemensamt bolag som fick namnet Saga Linjen. Färjan sattes mellan Helsingborg/Malmö och Travemünde. Hon har sedan dess gått i trafik på många olika sträckor.
På reklambilden från 1976 ser man Nils Dacke. Hon byggdes för Lion Ferry 1975 av Werft Nobiskrug GmbH, Rendsburg. Nils Dacke kom till Rederi Ab Öresund för användning mellan Malmö-Travemünde och behöll sin Lion Ferry-besättning. År 1976 blev tjänsten känd som Saga Line, som tjänstgjorde Helsingborg / Malmö-Travemünde. Från 1980 drevs tjänsten av TT Saga Line, mellan Malmö och Travemünde. År 1982 kom Nils Dacke till Brittany Ferries som Quiberon mellan Plymouth och Santander, Plymouth-Roscoff och Roscoff-Cork. Quiberon köptes av Brittany Ferries två år senare. Hon körde på olika Brittany Ferries-rutter fram till 2002, när Quiberon avslutade sin karriär mellan Portsmouth och Caen, medan leverans väntades av den försenade Mont St Michel. Quiberon såldes sedan till Linee Lauro, för användning i Medelhavet, ursprungligen Séte-Palma.
Saga Line hade även färjan Gustav Vasa. Hon och Nils Dacke var lika stora och hade plats för drygt 1000 passagerare och 250 personbilar. Där fanns hytter med dusch och wc, snabbköp med sjöpriser, barer, restauranger och lekrum för barnen. Det var avgångar varje dag och färden tog 8 1/2 timme. En tur- och returbiljett kostade 152 kr för en vuxen och 76 kr för barn. Det fanns även familjerabatt. Bil kostade 152 kr tur och retur.
I videon nedan kan man se fartyg i Travemünde 1976. M/S Gustav Vasa syns vid 1:10. Hon byggdes 1973 av Werft Nobiskrug Rendsburg Tyskland. Sjösattes 10 februari 1973. Levererades 12 maj 1973 till Lion Ferry Ab, Halmstad. 12 maj 1973 utchartrades hon till Svenska Rederi Ab Öresund i Malmö. Insatt för Öresundsbolaget mellan Malmö - Travemünde. 12 oktober 1976 gick Öresundsbolaget och Trave Line går ihop för ett gemensamt bolag som fick namnet Saga Linjen. Färjan sattes mellan Helsingborg/Malmö och Travemünde. Hon har sedan dess gått i trafik på många olika sträckor.
torsdag 20 april 2017
TV-programmet 24 karat
24 karat var ett populärt svenskt nöjesprogram som sändes mellan 1990 och 1994 i TV2 med Harald Treutiger som programledare. I programmet tävlade tre lag med två spelare vardera om att vinna ett kilo rent guld, därav namnet på programmet.
1992
1992
1994
onsdag 19 april 2017
M/S Kungsholm 1965
Passagerarfartyget är i Göteborgs hamn och avgår sedan för en resa till New York i juni 1965. Här får man även se fina bilder från Göteborgs hamn.
tisdag 18 april 2017
Skridskor från OS 1960
Detta var Per-Olof Brogrens hastighetsrör som han använde i olympiska spelen i Squaw Valley 1960. Han blev femma på 1500 m och 26:a på 500 m.
Per-Olof Brogren föddes 1939 och åkte skridsko för IK Wega i Göteborg.
Per-Olof Brogren föddes 1939 och åkte skridsko för IK Wega i Göteborg.
måndag 17 april 2017
Reklam för DAM lycko-troll 1979
Troll var populärt på 1970-talet. Dom fanns som stenar, på pennor, som
såna här plastleksaker och i julkalendern Trolltider 1979.
såna här plastleksaker och i julkalendern Trolltider 1979.
söndag 16 april 2017
Sannegårdshamnen i Göteborg då och nu
Sannegårdshamnen fotograferad från samma plats 1980 och 2013. Området grävdes ut i början av 1900-talet och användes i huvudsak som kolhamn. Senare har hamnen fungerat som uppställningsplats för containrar men också som salthamn. Sannegårdshamnens östra sidas omdaning till styckegodshamn under 1960-talet, innebar bland annat att kajskjul 146 uppfördes år 1963. I början av 2000-talet började man planera och bygga bostäder i området. Mycket har redan byggts och fler byggprojekt är på gång.
Klicka på bilden och gör webbläsaren bred så kanske den blir större.
1980 2013
Klicka på bilden och gör webbläsaren bred så kanske den blir större.
1980 2013
Jubel i busken
Jubel i busken var en svensk TV-serie från Göteborg som sändes i flera omgångar mellan åren 1968 och 1975. Serien var en blandning av engelsk music-hall-underhållning och svensk buskis. Sten-Åke Cederhök och Sonya Hedenbratt var förgrundsfigurer och i övrigt medverkade bl.a. Nisse Peters, Elvy Bengtsson och Rulle Lövgren.
Serien blev en omedelbar publiksuccé och Sten-Åke Cederhök som tidigare varit lokalkändis i Göteborg blev rikskänd och folkkär i hela Sverige.
Serien blev en omedelbar publiksuccé och Sten-Åke Cederhök som tidigare varit lokalkändis i Göteborg blev rikskänd och folkkär i hela Sverige.
lördag 15 april 2017
Påskkort från omkring 1950
Kortet skickades till en pojke i Göteborg från hans sommarbarnsföräldrar i Varberg.
Bilden är ett verk av Adelaide (Adèle) Margareta Söderberg, född 17 maj 1880 i Stockholm, död 3 mars 1916 i Stockholm. Hon var en svensk målare, illustratör och grafiker och arbetade huvudsakligen med porträttbeställningar och illustrationsuppdrag.
Hon studerade vid Konstakademin 1899-1904 där hon bland annat belönades med den kungliga medaljen, och under samma tid besökte hon även Axel Tallbergs etsningsskola. Hennes produktion spände över ett brett register och omfattade såväl stora dekorativa saker som små sagostycken, marinmålningar, landskap och interiörer. Hon förblev ogift.
Bilden är ett verk av Adelaide (Adèle) Margareta Söderberg, född 17 maj 1880 i Stockholm, död 3 mars 1916 i Stockholm. Hon var en svensk målare, illustratör och grafiker och arbetade huvudsakligen med porträttbeställningar och illustrationsuppdrag.
Hon studerade vid Konstakademin 1899-1904 där hon bland annat belönades med den kungliga medaljen, och under samma tid besökte hon även Axel Tallbergs etsningsskola. Hennes produktion spände över ett brett register och omfattade såväl stora dekorativa saker som små sagostycken, marinmålningar, landskap och interiörer. Hon förblev ogift.