Vagn 63 är en av de tre ursprungliga Gävlevagnarna som kom till Göteborg och byggdes om till mustanger av typen M23. Vagnen har varit avställd i väntan på revision.Vagnen levererades till Gefle Stads Spårvägar (Gävle) 1953 av Hägglund tillsammans med ytterligare 2 vagnar. Den hade då nummer 24 och var enmansbetjänad tvåriktningsvagn med dörrar på båda sidor. De tre vagnarna (22, 23, 24) var lika övriga mustanger från andra svenska städer men skilde sig åt för att de hade en förarplats i var vagnsända, något som gjorde dem unika i den svenska spårvagnsutvecklingen. De sattes i trafik på Bomhuslinjen, en enkelspårig förortslinje som var som längst upp till 7,4 km. Den 25 april 1955 bestämdes dock att spårvägen helt skulle läggas ned i Gävle. Eftersom dessa tre vagnar fortfarande var så moderna, såldes de till Göteborg 1956. Väl framme byggdes de om till enriktningsvagnar med pedaler. Tillsammans med två göteborgsmustanger, 59 & 60 testades de för multipelkörning inför köpet av M25. Vagn 24 blev M24 63 i Göteborg (22 & 23 blev 61 & 62), men efter bara ett år byggdes vagnen om, tillsammans med övriga vagnar, till rattmanövrerade mustanger av typ M23. Alla tre vagnarna från Gävle finns idag hos Ringlinien, där 61 går i veterantrafik än idag.
Karta
Vagn 63 inför en tur. |
Fakta:
Vagntyp: Mustang "Vampir"
Typbeteckning: MB04 / M23
Ursprungligt antal: 63 st
Leverantör: Hägglund
Ursprungligt nummer: GSS 24
Leveransdatum (Gävle): 23 mars 1953
Ankomst, Göteborg 19 april 1956
Ombyggd t. enkelriktning typ M24: 2 maj 1957
Ombyggd t. rattmanövr. typ M23: 26 oktober 1958
Ombyggd t. högertrafik: 3 juni 1966
Längd: 13 700 mm
Bredd: 2 500 mm
Boggicentrumavstånd: 5 900 mm
Axelavstånd, boggi: 1 800 mm
Hjuldiameter: 680 mm
Vikt: 16 500 kg
Motorer, antal: 4 st
Motortyp: MBL 10
Motoreffekt: 4 * 50 kW
Antal passagerare: sittande 31 st, stående 74 st: