Det kom tidigt
upp spårvägsförslag till både Hisingen samt till Hultmans
Holme och Marieholm. Den 18 maj 1922 beslutade Stadsfullmäktige
att inte bygga någon spårväg utan i stället skulle man ansöka
om tillstånd hos Poliskammaren för att starta
automobilomnibustrafik mellan Falutorget på Hultmans
Holme och Lundby gamla kyrka ute på Hisingen.
Under samma sommar beställdes fyra bussar från den
schweiziska firman Adolph Saurer A G med möjlighet att
utöka beställningen med ytterligare två bussar om det
skulle visa sig behövas.
Saurerbussarna var byggda på
vanliga lastbilschassin och insteget från gatan in i
bussen blev mycket högt. De rymde 30 passagerare, varav
20 satt på längsgående bänkar. Motorn var bensindriven
och 4-cylindrig med ca 40 hk. Tillstånd för busslinjen
fick man den 24 oktober 1922. De fyra första Saurerbussarna kom i februari och mars 1923.
Den 28 mars 1923 startades spårvägens första busslinje
gående mellan Hultmans Holme och Lundby Gamla Kyrka.
Linjen trafikerades var 30:e minut med tre bussar.
Avgiften blev 25 öre för vuxna, 20 öre för barn båda
med rätt att byta till spårvagn. Byte från spårvagn
till buss kostade 10 öre extra. Bussarna betjänades
enbart av föraren, i slutet av 1930-talet infördes
konduktörer på bussarna. I sex år rullade Saurerbussarna
i trafik på Lundbylinjen innan de togs ur trafik, två
såldes 1929, en blev utryckningsbil och de sista försvann
1933.