En sportbil som tillverkades av Ford mellan 1955 och 1997, då tillverkningen lades ned. 2002 återupptogs tillverkningen igen, för att på nytt läggas ner 2005. Totalt har 4,2 miljoner Thunderbirds tillverkats.
Thunderbirden var Fords svar på GM:s satsning på sportbilsmarknaden i och med introduktionen av Chevrolet Corvette två år tidigare.
Ford bestämde tidigt att bilen skulle ha en V8, till skillnad från Corvettens "Blue flame"-6. En "mock-up" presenterades 1954 för att kolla intresset hos publiken på Detroitmässan. Namnet Thunderbird valdes ut av 5000 namnförslag, och det var Alden "Gib" Giberson som kom med det vinnande förslaget.
Den här tillhör andra generationen som var större än föregående generation, med en längre hjulbas för att rymma det nya baksätet, ökad vikt till 363 kg, fyra strålkastare och ett djärvare kromgaller. Den har en 300 hk V8, tillgänglig med treväxlad manuell eller automatisk växellåda.