måndag 9 november 2020

Bussen mellan Lundby och Hultmans holme på 1920-talet

Det kom tidigt upp spårvägsförslag till både Hisingen samt till Hultmans Holme och Marieholm. Den 18 maj 1922 beslutade Stadsfullmäktige att inte bygga någon spårväg utan i stället skulle man ansöka om tillstånd hos Poliskammaren för att starta automobilomnibustrafik mellan Falutorget på Hultmans Holme och Lundby gamla kyrka ute på Hisingen. Under samma sommar beställdes fyra bussar från den schweiziska firman Adolph Saurer A G med möjlighet att utöka beställningen med ytterligare två bussar om det skulle visa sig behövas.


Saurerbussarna var byggda på vanliga lastbilschassin och insteget från gatan in i bussen blev mycket högt. De rymde 30 passagerare, varav 20 satt på längsgående bänkar. Motorn var bensindriven och 4-cylindrig med ca 40 hk. Tillstånd för busslinjen fick man den 24 oktober 1922. De fyra första Saurerbussarna kom i februari och mars 1923.

Den 28 mars 1923 startades spårvägens första busslinje gående mellan Hultmans Holme och Lundby Gamla Kyrka. Linjen trafikerades var 30:e minut med tre bussar. Avgiften blev 25 öre för vuxna, 20 öre för barn båda med rätt att byta till spårvagn. Byte från spårvagn till buss kostade 10 öre extra. Bussarna betjänades enbart av föraren, i slutet av 1930-talet infördes konduktörer på bussarna. I sex år rullade Saurerbussarna i trafik på Lundbylinjen innan de togs ur trafik, två såldes 1929, en blev utryckningsbil och de sista försvann 1933.