onsdag 20 april 2022

LP:n Eloy - Planets från 1981

Eloy är ett tyskt progressivt rockband. Det bildades 1969 av Frank Bornemann. Han har varit den enda ständige medlemmen. Under 1980-talet tog Bornemann bandet i mer kommersiell riktning, men på 1990-talet skulle tidigare medlemmar återkomma, och då återgick man till det mer progressiva soundet, något som märks på albumet Ocean 2 från 1998. Efter ett långt avbrott i verksamheten återkom Eloy med det nya albumet Visionary 2009.
                                 
Planets är Eloys nionde studioalbum. Det var det sista albumet med trummisen och slagverkaren Jim McGillivray. Det var det första Eloy-albumet som gavs ut i Storbritannien, genom det Wolverhampton-baserade bolaget Heavy Metal Worldwide, med konstverk av Rodney Matthews. 

När jag var inne i skivaffären EKO på Avenyn i Göteborg omkring 1982 fick jag syn på skivan. Jag hade aldrig hört Eloy förut. Jag tyckte att omslaget såg intressant ut baserat på hur andra omslag såg ut med andra grupper som jag gillade. Så jag testade skivan. Min bror och jag tyckte den var bra och köpte fler Eloyskivor sen. Denna är deras bästa tycker jag för den har inga svaga låtar.
                        
               
Eloy har åtnjutit störst popularitet i sitt hemland. Bandnamnet kommer från H. G. Wells roman Tidmaskinen, där Eloi är namnet på en framtida människoras.
                    
              
              
Här kan man lyssna på hela skivan (där låt 9 är ett bonusspår): 
              

Låtlista:

1. Introduction - 0:00
2. On The Verge of Darkening Lights - 1:58
3. Point of No Return - 07:37
4. Mysterious Monolith - 13:20
5. Queen of The Night - 21:02
6. At The Gates of Dawn - 26:24
7. Sphinx - 30:42
8. Carried By Cosmic Winds - 37:28
9. On The Verge of Darkening Lights (Live) - 42:10