onsdag 23 oktober 2019

John Miles - Music (1976)

John Miles skrev den i Leeds när han hade lite tid att ta död på och hans partner för låtskrivning då Bob Marshall inte var med. Han hävdar att den bara tog honom en halvtimme att skriva. Även om han ursprungligen trodde att den skulle ligga till grund för andra låtar, bestämde han sig senare att den klarade sig mycket bra på egen hand.

Alan Parsons producerade den här låten liksom resten av albumet. I en intervju med Progressive World sa Alan Parsons: "Music är en milstolpe i populärmusikens historia, och John Miles är en av mina favorit sångare, och jag är hedrad över att jag har kunnat sätta mitt märke på hans bra musik, men du bör inte ge mig all credits för det."

Låten blev nummer 1 på holländska singellistan, nummer 3 på brittiska singellistan , nummer 10 på tyska singellistan och nummer 88 på Billboard Hot 100.