W-mikroskopet och fickmikroskopet M 20 för den som ville kika på allt smått.
onsdag 10 juli 2024
Reklam för mikroskop 1950
Etiketter:
1950,
1950-talet,
blogg,
Blogger,
commercial,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
prylar,
reklam,
Sverige,
Sweden
tisdag 9 juli 2024
LP:n Logic System - Logic från 1981
Logic System är ett projekt av Hideki Matsutake. Han är en japansk kompositör,
arrangör och datorprogrammerare. Han är känd för sitt banbrytande arbete inom
elektronisk musik och i synnerhet musikprogrammering , som assistent till Isao
Tomita under tidigt 1970-tal och som den "fjärde medlemmen" i bandet Yellow
Magic Orchestra under slutet av 1970-talet till början av 1980-talet. 1981
bildade han en egen enhet under namnet Logic System.
Gillade man syntmusik på 1980-talet stötte man på Logic System. Jag fick låna
några skivor av en kompis och ett par av dom var Logic System.
Här kan man lyssna på skivan:
Låtlista:
1. Intro + Unit
2. Domino dance
3. Convulsion
4. Xy
5. Talk back
6. Logic
Person to person fattas i spellistan så här kommer den separat:
3. Convulsion
4. Xy
5. Talk back
6. Logic
Person to person fattas i spellistan så här kommer den separat:
Reklam för Daily och Swing 1981
Etiketter:
1980-talet,
1981,
blogg,
Blogger,
commercial,
godis,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
reklam,
Sverige,
Sweden
måndag 8 juli 2024
Filmen Dr Jekyll och Mr Hyde från 1941
En amerikansk skräckfilm från 1941 med Spencer Tracy, Ingrid Bergman och Lana
Turner i huvudrollerna. Den är baserad på Robert Louis Stevensons roman Dr
Jekyll och Mr Hyde från 1886. Den hade svensk biopremiär på Rigoletto i
Stockholm 27 april 1943. Och visades i svensk TV 25 maj 1973, 3 maj 1975 och
11 november 1978.
Etiketter:
1940-talet,
1941,
1943,
1970-talet,
biograf,
blogg,
Blogger,
film,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
Sverige,
Sveriges Television,
Sweden,
TV,
TV-program,
USA
Foto ur biofolder från 1943
Redbergsgården låg vid Danska vägen 110 i Göteborg och fanns som biograf mellan 30 oktober 1943 och 25 april 1971. Själva huset byggdes som ett Folkets hus 1931.
Dom hade filmvisningar lördagar, söndagar och helgdagar kl 19 och 21. Den första filmen var "Det brinner en eld" med Inga Tidblad som visades 30 oktober 1943. En annan som visades var "Ingen mans kvinna" från 1953.
Så här såg huset ut 2024:
Etiketter:
1940-talet,
1943,
biograf,
blogg,
Blogger,
broschyr,
film,
Gothenburg,
Göteborg,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
Sverige,
Sweden
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




