tisdag 19 november 2019

LP:n Vangelis - Heaven and hell från 1975

Ett studioalbum av den grekiska elektroniska kompositören Vangelis som släpptes i december 1975 på RCA Records. Det är det första albumet som spelades in i hans Nemo Studios i London som han använde fram till 1987. Det är ett konceptalbum baserat på dualitet. Albumet markerar Vangelis avståndstagande från det progressiva rockljudet på hans tidigare album Earth (1973), till ett mer klassiskt syntljud.

1975 flyttade Vangelis till London där han inrättade sin egna Nemo Studios. Albumet var hans första skiva som gjordes i studion. Han påminner om att "jag försökte sätta ihop studion medan jag spelade in mitt första album, Heaven and Hell, samtidigt. I själva verket var studion helvetet eftersom det fanns oblandad betong överallt, byggare överallt som väsnades, och bredvid allt det där var jag där och försökte avsluta mitt album. Det fanns ingen gräns för hur mycket tid jag kunde spendera på att arbeta med albumet, men jag kände att jag bara måste göra det, och i alla fall, det enda sättet att du snabbt kan slutföra byggandet av en studio är att börja arbeta i den innan den faktiskt är klar ".

Vangelis påminner om: "Jag gillar inte att förbereda mig för en lång, lång tid för ett album. Det är mer spännande för mig att sitta ner och spela vad som kommer. Så det här är som himlen och helvetet händer. Jag tillbringade sex veckor för att göra detta album men jag tillbringade kanske två veckor för att göra de första spåren ". Vangelis spelade alla instrument utom kören.

Albumet markerade Vangelis första samarbete med sångaren Jon Anderson , som sjunger på "So Long Ago, So Clear", avslutningsavsnittet i del 1. Vangelis påminner om hur de "satte sig ner en dag och jag började spela melodin och han kände sig så bekväm att han omedelbart började skriva texten".

Albumet nådde nr 31 i UK Albums Chart den 10 januari 1976. Albumet fick ytterligare erkännande när "Movement 3" blev temat för den amerikanska TV-serien, Cosmos: A Personal Voyage av Carl Sagan.
               
           
         
           

Här kan man lyssna på skivan:
           

           
Låtlista:

00:00 - Heaven And Hell - Part 1
04:38 - 1 Movement
07:18 - 2 Movement
12:48 - 3 Movement
17:00 - So Long Ago, So Clear - Feat Jon Anderson
22:02 - Heaven And Hell - Part 2
25:20 - 1 Movement
28:45 - 2 Movement
31:58 - 3 Movement
37:31 - 4 Movement
39:40 - 5 Movement