fredag 1 november 2019

Säröbanan

En normalspårig järnvägslinje från Göteborg till Särö. Den var i drift från 1903 till 1965. Från 1954 till 1965 trafikerades banan med rälsbussar. Säröbanan saknade reguljär anslutning till det rikstäckande järnvägsnätet. Den omfattades inte av det allmänna järnvägsförstatligandet som riksdagen beslutade om år 1938. Linjen finns fortfarande i minnet för många människor.

Egendomen Särö köptes 1898 av grosshandlaren Hans L. Ygberg, som snart började ägna sig åt problemet med kommunikationen mellan Göteborg och Särö. Carl Herman Öhnell, som var major i Väg- och vattenbyggnadskåren, fick i uppdrag att arbeta fram ett förslag till järnväg mellan orterna.

18 januari 1901 bildades järnvägsaktiebolaget Göteborg–Särö. Diskussionen kring banans sträckning och stationernas placering var i början livlig. 31 december 1901 gavs tillstånd för projektet och under 1902 påbörjades bygget. Sträckan från Göteborg till Släp öppnades för trafik den 13 juli 1903. Året efter var hela sträckan färdigbyggd och den sista sträckan från Släp till Särö kunde öppnas den 31 mars 1904.
              
Budskärs station i Särö. Vykort skickat 1905.


Säröbanans station i Göteborg. Foto av en okänd fotograf.
           
           
Säröbanan i Särö i september 1933. Tåget syns i bakgrunden. Foto av en okänd fotograf.
           
             
Säröbanan är i Göteborg känd för badtågen som kördes om somrarna från 1923 och fram till 1950-talet. På initiativ av doktor Henrik Allard ordnades med tåg som tog stadsbarn ut till havet vid Askimsbadet. Här är Allards badbarn på väg till tåget omkring 1935. Bild från Wikipedia. 
           
         

Året är 1954 och det sista ångtåget på Säröbanan lämnar Karlsroplatsen (Linnéplatsen). Lokomotiv nr 5 är ett av de små lokomotiv som används på Säröbanan. Under denna tid där det var både personlig trafik och godstrafik på Säröbanan. Från den dagen använde de bara tåg på järnvägen och en liten diesellokal för godstransport. Diesellok- och godsvagnarna placerades normalt nära Slottskogsvallen, nära Säröbanan tåggarage vid Slottskogen Magrethebergsmotet.
           
             

Tåget från Särö anländer till Billdal station i mitten av 1950-talet. Det hamnar med ett annat tåg mot Göteborg. Det passerar också ett tåg på väg till Särö. Sista delen är från Hovås. Filmen är antagligen från mitten av 1950-talet eftersom tågen ser nya ut. Sista är från den 31 december 1965 och linjen är nu en populär cykelväg. Tågen målades orange och skickades till Yekepa i Liberia och Lamco-gruvprojektet. Det användes till 1971. De rostar nu i träsk eller bara dumpade i ett hål i marken och täckt av sten.
               
                 

Året är 1965 och några av de sista tågen avgår från Linnéplatsen till Särö. Efter några sekunder kommer det att passera Slottskogsvallen och du ser några av tågen väntar på transport till Lamco gruvprojekt i Liberia på höger sida. Tåget tar ett kort stopp vid Askimsbadet och fortsätter till Hovås tågstopp. Vi passerar den berömda bron vid Hovås och ut nära vattnet nära Hovås golfbana. Sen passeras Amundön och i den sista delen anländer vi till Billdal station.
       
           
Så här ser Säröbanan ut idag. En vacker och populär gång- och cykelbana från Askim till Hovås, Amundön och Billdal. Bilden är från augusti 2018.