lördag 4 januari 2014

Lokaltrafiken i Göteborg förr

Spårvagn 2 före 1969 då dom byggdes om för högertrafik och fick dörrarna på andra sidan istället. Den här typen av vagnar var i drift 1958-1994.

Spårvägens delsträckskarta över spårvägs- och busslinjer i Göteborg från juli 1963.


Några äldre skyltar som funnits på hållplatserna. Den blå typen till vänster satt överst på stolpar. Under fanns skyltar med siffror som talade om vilka linjer som trafikerade hållplatsen, samt ibland en tidtabell.

En spårvagns- eller busschaufför kunde klä sig så här förr.

Den här väskan sattes i dörren på fordonets förarplats. Där fanns ett utrymme som passade väskan. Efter en tid blev det plexiglas på dörrarna med ett hål. När resenärer skulle köpa kuponger så drog chauffören ner mynten i myntbehållarna och lade förmodligen sedlarna i väskan. När chauffören lämnade fordonet tog han loss väskan och bar den med sig. En del hade väskan hemma.

En informationsaffisch som satt ovanför fönstren i spårvagnarna 1978 troligen. De satt i långa rader och det var mest reklam.

Såna här stämpelapparater infördes 1967. De satt på en stolpe ganska långt fram i fordonen. Man köpte kuponger av chauffören på fordonet eller hade med sig egna när man gick på fordonet. Sen stämplade man en eller flera kuponger i den lilla springan. En kupong om man var under 16 tror jag, och två om man var vuxen. Det blev ett par hål och en blåfärgad text instämplad på kupongerna. Se kuponger i bilden nedan.

Kuponger man hade till resor med Göteborgs spårvägars fordon förr. De nedersta hör 1970- och 1980-talet till. Man kunde köpa kuponghäften med 19-21 kuponger av chauffören eller i speciella inköpsställen. Det fanns en sån kiosk i det blåa huset vid den gamla busstationen på Vågmästareplatsen till exempel. Huset är numera rivet och ersatt av en saluhall. 1978 kostade en lös kupong 2:50 kr. Ett häfte kostade 25 kronor. Man rev sedan loss så många man behövde till resan. Se stämpelapparat och om häftena på bilderna ovan.

Buss 51 ute på Göteborgs gator. Den här modellen levererades till Spårvägen 1976 och var i trafik fram till 1991. Bilden är med all säkerhet tagen på Per Dubbsgatan mellan Sahlgrenska och Linnéplatsen. Dom har byggt spårvagnsspår och breddat vägen efteråt så det ser lite annorlunda ut idag.

Maxirabatt 100-kort från 1998. Det gällde inom GL-trafiken och Bohustrafiken. GL var Göteborgsregionens lokaltrafik och Bohustrafiken var norra delen av Göteborg och Bohus län. Men kortet har mest använts i Göteborg. Man stämplade korten i de gröna stämpelapparaterna. På apparaten fanns det knappar med siffror (1-10) där man kunde välja antal kuponger man ville stämpla. På baksidan av kortet stämplades det in tid, antal kuponger, lokaltrafikslinje och hur mycket pengar man hade kvar på kortet. Kortet var av papper och hade en magnetremsa som lästes av apparaten.