onsdag 31 augusti 2016

Lidköping - Skara - Stenstorp järnvägar

Kort efter att normalspåriga Västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg blev klar 1862
började städerna som hamnat vid sidan av att arbeta för att få till sidolinjer till denna. Bolaget Lidköping–Skara–Stenstorps Järnvägsaktiebolag bildades 1872. Runtom i landskapet byggdes ett finfördelat järnvägsnät upp. Lidköping - Skara - Stenstorp järnvägar, LSSJ, förband städerna med Västra stambanan. Det var en stor dag när järnvägen invigdes i Skara av kung Oscar II 19 november 1874. Man hade tidigare färdats med häst och vagn och tåget med sina 30 km/h var mycket snabbare. Då mötte en modern transportväg en del av ett vägnät med rötter i medeltiden. Västergötland hade då också ett av Sveriges tätaste smalspåriga järnvägsnät.

Persontåg på linjen LSSJ i Stenstorp kring år 1900. 


Karta över LSSJ.


Här korsade LSSJ:s smalspårbana Faledreven i Segerstad. Spåren kom aldrig att elektrifieras, så här har enbart gått tåg med ånglok och rälsbussar. Här kördes gods- och persontrafik i nästan 100 år fram till 1961. När bilismen tog över efter andra världskriget fick den smalspåriga järnvägen svårt att överleva. Spåren revs upp 1962, banvallarna togs bort och kvar syns inte många spår av järnvägen som en gång gick fram här. Bilden är från 2016.