fredag 3 mars 2017

De första datorspelen

Före 1971 finns inte mycket datorspelshistoria. Det första kända interaktiva elektroniska spelet registrerades 1947 och var ett missilsimulatorspel, inspirerat av radarskärmar från andra världskriget. Spelet använde sig av ett katodstrålerör.


På 1950-talet skapades fler spel, till exempel OXO (ett luffarschackspel) som utvecklades av A.S. Douglas vid University of Cambridge i Storbritannien 1952.



Ett mer känt spel är dock William Higinbothams "Tennis for Two" som skapades 1958.



Spacewar! var ett av de första interaktiva grafiska datorspelen. Det skrevs år 1961 av Steve Russell till PDP-1 och gick ut på att skjuta ner sin motståndares rymdfarkost.



Computer Space var det första kommersiella arkadspelet. Det tillverkades 1971 av Nutting Associates. Spelet designades av Nolan Bushnell som året efter grundade Atari.



Pong kom 1972 och var det första kommersiellt framgångsrika arkadspelet. En fyrkant föreställande en boll ska bollas över nätet mellan två spelare som är utrustade med varsin stapel som ligger vertikalt och styrs upp eller ner. Pong blev en succé och Atari blev USA:s då snabbast växande företag. Pong har kommit i många olika varianter, från TV-spelsmaskiner till hemdatorer. I dag är Pong känt som det spel som skapade tv-spelsmarknaden. Spelet är inte helt olikt Tennis for Two utvecklat 1958.



Gotcha är ett arkadspel utvecklat av Atari och släpptes i oktober 1973. Det var det fjärde spelet från företaget, efter Pong 1972, som markerade början på den kommersiella videospelsindustrin. I spelet
rör sig två spelare genom en labyrint som ständigt förändras.



Gran Trak 10 var ett arkadspel av Atari, lanserat 25 juli 1974. Det var ett racingspel där man kämpar mot klockan. Spelet släpptes enbart i USA.



Shark Jaws är arkadspel för en person av Atari Inc och som ursprungligen släpptes 1975. En olicensierad variant till filmen Hajen och tros vara den första kommersiellt släppta av den här typen.



Gun Fight, känt som Western Gun i Japan och Europa, är ett arkadskjutspel från 1975 som designats av Tomohiro Nishikado och släpptes av Taito i Japan och Europa och Midway i Nordamerika.



Breakout är ett Pong-liknande arkadspel skapat av Atari 1976. Precis som i Pong styr spelaren en fyrkantig platta som ska träffa en boll. Istället för att ha en motspelare som i Pong ska man träffa plattor som försvinner vid träff. Då alla plattor försvunnit går spelet vidare till nästa bana.


Death Race, även känt som Death Race 2000 är ett arkadspel, utgivet av Exidy i USA 1976. Uppskattningsvis tillverkades 500 exemplar av spelet, som är inspirerat av filmen Death Race 2000 från 1975. Därmed fortsatte Exidy sin serie bil/jakt-spel, som börjat med Destruction Derby 1975.


Space Wars är ett arkadspel med vektorgrafik från 1977 som är baserat på PDP-1-programmet Spacewar ! från 1962. Två spelare kontrollerar olika fartyg. En knapp roteras för fartyget till vänster, en annan roterar fartyget höger. En har dragkraft, en har ett skal, och en fixar hyperrymden (vilket gör att fartyget försvinner och dyker upp på andra ställen på spelplanen på måfå).


Zork är en spelserie, och tillhör de första äventyrsspelen, efter Colossal Cave Adventure. Den första versionen av Zork skrevs 1977-1979 på en PDP-10.
     
         
Space Invaders är ett av de mest berömda arkadspelen. Varianter på spelet förekommer fortfarande i samlingar av enkla datorspel. Spelet programmerades av Tomohiro Nishikado 1978 med Taito som utgivare. Spelaren styr en kanon som alltid är längst ned på skärmen men kan glida i sidled åt höger och vänster. Från skärmens övre del kommer ett antal fientliga rymdmonster, Space Invaders i rätblocksformation medan de rör sig fram och tillbaka i sidled och sakta åker nedåt på skärmbilden. Spelarens måste skjuta alla angriparna innan någon av dem hunnit ned till botten av skärmen.


Asteroids är ett arkadspel från Atari 1979. Året efter släpptes även Asteroids DeLuxe, en något mer avancerad variant och ytterligare något senare samma år släpptes Space duel som tillät två spelare samtidigt och även hade färggrafik. Alla tre spelen bygger på vektorgrafik. Upplägget är att spelaren styr en rymdfarkost som befinner sig i ett asteroidbälte. Farkosten är utrustat med en laserkanon, kan roteras medurs och moturs, förflyttas genom att slå på raketmotorn samt göra hopp i hyperrymden. Vid varje ny nivå finns det endast stora asteroider i rymden och dessa gäller det att pulverisera med laserkanonen. Vid träff bryts stenarna ned till två mindre och en träff på en av dessa ger ytterligare två ännu mindre stenar, om sedan en av dessa träffas så pulveriseras stenen.


Lunar Lander är ett datorspel som först utvecklades år 1973 för datorn DEC GT40 från Digital Equipment. Spelet finns utgivet i ett flertal olika versioner, först ut var Ataris arkadspelsversion år 1979. Ett liknande spel kallat AstroLander återfinns som ett påskägg i spelet TimeSplitters 2.


Monaco GP är en arkadracingspel som släpptes av Sega 1979. En uppföljare, Pro Monaco GP, släpptes 1980 och följdes senare av Super Monaco GP och Ayrton Senna Super Monaco GP II. Det främsta syftet med spelet, liksom många andra racingspel som gjordes vid den tiden, är att spela mot klockan.