fredag 21 april 2017

Malmö - Travemündelinjen 1976

1962 startade det tyska rederiet TT-Line året runt-trafik på linjen Trelleborg-Travemünde och det startar en våldsam utveckling. SJ Färjerederi startar då en linje mellan Malmö-Trelleborg-Travemünde. Samma år startar Sveas dotterbolag i Helsingborg, Linjebuss International, linjen Hälsingborg-Köpenhamn-Travemünde under namnet Trave Line. 1967 går Lion Ferrys trafik samman med Svea/LB under namnet Trave Line. 1976 slogs den av SJ ägda malmötrafiken ihop med Trave Line i en samarbetspool. Detta skedde under namnet Saga Linjen (Saga Line) som lades upp så att passagerartrafiken gick från Malmö och lastbilstrafiken från Helsingborg. 1981 startar Sagalinjen ett samarbete med tyska TT-line och bildar TT-Saga Linjen. 1986 byter verksamheten namn till TT-Line.


På reklambilden från 1976 ser man Nils Dacke. Hon byggdes för Lion Ferry 1975 av Werft Nobiskrug GmbH, Rendsburg. Nils Dacke kom till Rederi Ab Öresund för användning mellan Malmö-Travemünde och behöll sin Lion Ferry-besättning. År 1976 blev tjänsten känd som Saga Line, som tjänstgjorde Helsingborg / Malmö-Travemünde. Från 1980 drevs tjänsten av TT Saga Line, mellan Malmö och Travemünde. År 1982 kom Nils Dacke till Brittany Ferries som Quiberon mellan Plymouth och Santander, Plymouth-Roscoff och Roscoff-Cork. Quiberon köptes av Brittany Ferries två år senare. Hon körde på olika Brittany Ferries-rutter fram till 2002, när Quiberon avslutade sin karriär mellan Portsmouth och Caen, medan leverans väntades av den försenade Mont St Michel. Quiberon såldes sedan till Linee Lauro, för användning i Medelhavet, ursprungligen Séte-Palma.


Saga Line hade även färjan Gustav Vasa. Hon och Nils Dacke var lika stora och hade plats för drygt 1000 passagerare och 250 personbilar. Där fanns hytter med dusch och wc, snabbköp med sjöpriser, barer, restauranger och lekrum för barnen. Det var avgångar varje dag och färden tog 8 1/2 timme. En tur- och returbiljett kostade 152 kr för en vuxen och 76 kr för barn. Det fanns även familjerabatt. Bil kostade 152 kr tur och retur.


I videon nedan kan man se fartyg i Travemünde 1976. M/S Gustav Vasa syns vid 1:10. Hon byggdes 1973 av Werft Nobiskrug Rendsburg Tyskland. Sjösattes 10 februari 1973. Levererades 12 maj 1973 till Lion Ferry Ab, Halmstad. 12 maj 1973 utchartrades hon till Svenska Rederi Ab Öresund i Malmö. Insatt för Öresundsbolaget mellan Malmö - Travemünde. 12 oktober 1976 gick Öresundsbolaget och Trave Line går ihop för ett gemensamt bolag som fick namnet Saga Linjen. Färjan sattes mellan Helsingborg/Malmö och Travemünde. Hon har sedan dess gått i trafik på många olika sträckor.