måndag 28 oktober 2019

Stena Line

Sten A. Olsson hade redan på 1950-talet ett rederi som sysslade med metallfrakter av återvinningstyp. Rederiet var en del i det tidiga Stena Metalls verksamhet. Under tidigt 1960-tal gjordes ett försök av en dansk redare att starta en linje mellan Göteborg-Skagen, kallat Skagenlinjen. Försöket slutade i en konkurs, men inspirerade Sten A Olsson att återuppta försöket. 1964 gick de första Skagenbåtarna ägda av Sten A Olsson. Det var ombyggda fraktbåtar som hade många hemmafruar som passagerare. Det var en slags gränshandel mellan Danmark och Sverige, som vid denna tid var valutamässigt stark.

Under åren som följde inköptes bilfärjor som styrdes om till destinationen Frederikshavn. De blev en allvarlig konkurrent till Sessanlinjen som utgick från Majnabbe. Förvärvandet av den centrala kajplatsen nära Järntorget i Göteborg förstärkte konkurrensläget.

Stena Line grundades av Sten A Olsson i Göteborg under 1960-talet och firade tidiga framgångar med linjen Göteborg-Frederikshavn.


Här är Stena Danica som döps av Pippi Långstrump 1967, Stena Germanica 1967 och Stena Olympica 1972:





Vykort med Stena Danica skickat 1969. Älvsborgsbron byggdes 1966 och var ganska ny då.


Stena Line-terminalen vid Masthuggskajen. Okänt år.


Nationalteatern sjöng om Stena Line i låten "Stena Olssons compagnie" 1974:

               
           
 Stenas Danica eller Jutlandica omkring 1975.


Efterhand utökade man trafiken till att även omfatta Kiel i Tyskland. 1982 köpte man upp Sessanlinjen i Göteborg och Tysklandsterminalen anlades på Sessans gamla plats. Senare linjer har man förvärvat genom företagsuppköp. Stena Line är nu verksamma i hela Europa.


Här är Stena Line Göteborg-Fredrikshamn 1984. Med Stena Scandinavica, Stena Jutlandica, Stena Nordica och Kronprinsessan Victoria.


           
         
Göteborg - Kiel 1996: