fredag 27 november 2020

Fartyget M/S Stella Polaris

Det var ett kryssningsfartyg som byggdes i Götaverken i Göteborg åren 1926-27 för det norska rederiet Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS) där hon var avsedd för i första hand Nordkapskryssningar. Där seglade hon till 1940, då hon rekvirerades av tyska flottan och användes som rekreationsfartyg för tyska ubåtsbefäl.

M/S Stella Polaris
          

Götaverken intog platsen som Sveriges ledande skeppsvarv under 1910-talet, en position som Lindholmen tidigare innehaft. Många av de stora svenska linjerederiernas första större fartyg, bland annat tolv fartyg i följd för Grängesbergsbolaget, och i mitten på 1920-talet de norska redarnas beställningar av till en början mest tankfartyg, kom till följd av varvets leverans av främst Sverige. 

Varvet var 1920, sett till antal anställda arbetare, stadens näst största företag efter SKF, med 2 287 personer. När fartygens storlek och tyngd ökade, byggdes stapelbäddarna ut samt förstärktes. På 1910-talet fanns det fyra bäddar vid varvet, och omkring 1920 tillkom en femte, längst åt väster. År 1927 förlängdes den, och 1939 var det dags för en ny, omfattande förlängning. Den kom då att skära av de gamla sliparna, som försvann.
              
Göteborgs hamn med Götaverken i bakgrunden. Osäkert när bilden är tagen.


Passagerarlista på M/S Stella Polaris från 25 Mars 1930.
          
          
Frukostmeny från 6 April 1930


Vid krigsslutet övertogs Stella Polaris av Ministry of War Transport i England och användes för att frakta krigsfångar från Mo i Rana. I november samma år lämnades hon tillbaka till BDS och gick sedan på varv i Göteborg för renovering. År 1951 köptes hon av svenska Clipper Line. Hon seglade bland annat i Västindien, Medelhavet och Östersjön, innan hon 1969 såldes till japanska International House Co. Ltd i Tokyo och byggdes om till hotell och restaurang. Hon förankrades vid Kisho i Numazu cirka 130 km sydväst om Tokyo. Där döptes hon om till Floating Hotel Scandinavia och verkade som restaurang och hotell till den 30 mars 2005.

                
I februari 2006 såldes fartyget till det svenska företaget Petro-Fast i Stockholm som tänkte använda henne som hotell- och restaurangfartyg.

Den 2 september 2006 skulle fartyget bogseras från Izuhalvön i Japan till Shanghai i Kina för upprustning, när det sjönk drygt tre kilometer sydväst om hamnstaden Kushimoto. Fartyget som nu var omdöpt till Scandinavia sjönk klockan 02.02 japanskt tid och ligger nu på 70 meters djup.