onsdag 14 augusti 2024

Tyska luftskeppet Bodensee i Stockholm 1919

LZ 120 Bodensee var ett tyskt luftskepp av typen zeppelinare. Luftskeppet byggdes av Luftschiffbau Zeppelin GmbH i Friedrichshafen. Bodensee var den första zeppelinaren som byggdes efter Första världskriget och den första och enda som även landade i Sverige. Landningen genomfördes i Stockholm 8 oktober 1919.
          
Flygningen Berlin-Stockholm-Berlin 1919 var en provtur för en framtida flygpassagerartrafik till kontinenten i samarbete med Svensk Lufttrafik (SLAB).
            
Bodensee lämnade Berlin-Staaken kl 05:11 den 8 oktober med Flemming som kapten, bland passagerarna fanns Axel Wenner-Gren. Kustradiostationen Vaxholm radio hade kontakt med luftskeppet under hela flygningen (först per radiotelegrafi och ca 100 km från Stockholm per radiotelefoni). Luftskeppet landade ca kl 12:30 på Gärdet[9] inför cirka 10 000 åskådare. Bland mottagningskommittén[9] fanns kronprins Gustav Adolf, prins Carl, krigsminister Walter Murray, landshövding Mauritz Sahlin och flera militära digniteter.
             
Här kan man se tyska luftskeppet “Bodensee” i Stockholm. “De Ungas” konstutställning i Liljevalchs. Järnvägsinvigning Haparanda – Torneå. Skolungdomens skyttetävling i Stockholm. Stockholms frihamn invigd. Bilder ur “Synnöve Solbakken”.
             
            
Återresan från Stockholm började kl 13:55 och zeppelinaren landade åter i Berlin kl 23:25. Bland de 22 passagerarna fanns filmregissören Mauritz Stiller och konstnären Axel "Döderhultarn" Petersson. Även på återresan till Berlin hölls radiokontakt med Vaxholm radio.

I förhandlingarna efter Första världskriget beslutades att zeppelinaren skulle överlämnas som krigsskadestånd till Italien. Den 3 juli 1921 överlämnades luftskeppet till Italien och döptes om till ”Esperia”. Det gick i linjetrafik till 28 juli 1928 då det skrotades.