onsdag 22 september 2021

Volvo ÖV 4 Jakob

Volvos första bilmodell, där "ÖV 4" står för "Öppen Vagn 4 cylindrar". Modellen introducerades på marknaden 1927, men redan den sista veckan i augusti 1926 skickades ett pressmeddelande ut med bilder på bilen. Bilen har av eftervärlden fått smeknamnet "Jakob" vilket ska ha sitt ursprung i den förseriebil av 10 byggda vid AB Galco (G.A. Lindquist & Co) på Hälsingegatan 41 i Stockholm, som blev klar den 25 juli 1926 då Jakob har namnsdag.
           
Den första serietillverkade bilen kördes ut ur fabriksporten på Hisingen i Göteborg av försäljningschef Hilmer Johansson på skärtorsdagen den 14 april 1927 strax efter klockan 10 på förmiddagen. Det var den dagen Volvo officiellt "föddes" som bilföretag även om Volvo som bilföretag grundades vid SKF:s styrelsemöte i Hofors redan den 10 augusti 1926 som ett helägt dotterbolag till SKF då man sköt till ett aktiekapital på 200 000 kr,
         
Sextio anställda skulle bygga cirka 1 000 bilar första året, men under åren 1927-1929 tillverkades ÖV4:an i endast 996 exemplar och ersattes i april 1929 av modell PV651.
        
                 
ÖV 4:an hade en 4-cylindrig sidventilmotor med en slagvolym på 1944 cc som gav en effekt på 28 hk vid 2 000 rpm med ett maximalt avgivet vridmoment på 100 Nm. Kompressionen var 4,9:1. Växellådan var osynkroniserad med tre växlar fram och backväxel. Parkeringsbromsen verkade direkt på en bromstrumma monterad till utgående axel från växellådan vilket var en enkel lösning med behov av ett lägre bromsmoment, genom utväxlingen i differerentialen, än vid bromsning direkt vid bakhjulen. Topphastigheten uppgick till 90 km/h med en rekommenderad marschfart på 60 km/h. 1927 fanns enbart färdbromsar på bakhjulen. Bromsar på framhjulen togs fram först 1928 och då som extra utrustning. Tjänstevikten uppgick till 1170 kg. Hjulbasen var 2,85 meter och spårvidden 1,30 meter.
               
           
           
         
       
Lite gamla bilder på ÖV4 med mera: