lördag 17 augusti 2013

Några av bilarna i Volvo museum i Göteborg


Volvo PV 651 från 1931. Volvos sexcylindriska motor kom 1929 och den första som utrustades med den var PV 651. Effekten var blygsamma 55 hästkrafter. Bilen var 3-växlad med golvspak och vägde ca 1500 kg. Bild 1 av 2.

Volvo PV 651 från 1931. Bild 2 av 2.

Volvos första buss från 1928. Handlarens pojk i Treskog hade gått och köpt sig en buss. "Kors i all sin dar" sa byborna. Nu kunde de få åka på dans på lördagskvällen och fara till Arvika för att sälja ägg och liljekonvaljer på torget eller köpa nya kängor. Bussen for fram i en svindlande fart om 20 kilometer i timmen. Det skumpade och svängde på de värmländska grusvägarna. Bild 1 av 3.

Interiör i Volvos första buss från 1928. Bild 2 av 3.

Interiör i Volvos första buss från 1928. Bild 3 av 3.

Vovlo PV 654 från 1933. 1929 kom den första sexcylindriga Volvobilen. 1933 lanserades PV 653 (standard) och PV 654 (lyx). Lyxversionen hade dubbla utvändiga reservhjul och backljus och kunde fås i flera färger.


Volvo PV 444 från 1947. Som ett hopp om fred och bättre tider presenterade Volvo 1944 en svart rundryggad bil med krämgul inredning. 1947 kom produktionen igång. Bild 1 av 3.
Interiör i Volvo PV 444. Bild 2 av 3.

I slutet av 1940-talet kunde man ha med sig dessa prylarna på utflykter och camping med sin Volvo PV 444. Bild 3 av 3.


Volvo P1800 från 1969. Den producerades från 1961 till 1972. Just denna bilen tillhörde VD vid AB Volvo Gunnar Engelau. Bild 1 av 2.

Volvo P1800 baksida. Bild 2 av 2.

Volvo P220 Amazon från 1969. Modellen lanserades 1962. Den hade prägel av 5-dörrars sedan. Lastutrymmet var stort och lättåtkomligt genom den tvådelade bakluckan.

Volvo 445 duett från 1958. Volvos första herrgårdsvagn lanserades 1953. Det var som två bilar i en. En för arbete och en för fritid. Den var bäddbar och kunde göras 7-sitsig. 1960 blev beteckningen P210.

Volvo PV 544 från 1965. Den var en moderniserad version av PV 444 och hade hel vindruta och större bakruta.


Volvo P121/122 Amazon från 1958. Vovlo Amazon kom 1956 och var Volvos första bil med pontonkaross. Amazon fick den bara heta i Sverige efter en namnstrid med en tysk mopedtillverkare. Från början var den fyrdörrars, sedan också tvådörrars och femdörrars.

Volvo 144 från 1974. 1973 försågs Volvo 144 med nya kraftigare stötfångare i enlighet med de amerikanska normerna. Göteborgshumorn döpte dom till "ljugarbänkar". Ca 1,3 miljoner Volvo 140/160 byggdes 1966-1974.

Amazon-polisbil. Den skiljer sig en hel del från dagens polisbilar.


Volvo PV. Bild 1 av 2.

Interiör i en Volvo PV. Bild 2 av 2.