Kungsportsavenyn. Karta och jämförelsebild från 2010 |
Vagn M23 15 Lisebergslinjen från 1948-1949 på Kungsportsavenyn. Fakta om vagnen |
Götaplatsen. |
Lilla Bommen sedd från Göta älvbron. Efteråt har Göteborgsoperan byggts och Barken Viking flyttats till vänster i bild. Karta och jämförelsebild från 2014 |
Göta älv från Göta älvbron. |
Barken Viking från 1906 i Lilla Bommens hamn. Wikipedia om Barken Viking Karta och jämförelsebild från 2012 |
Jagaren Småland. Den har efteråt flyttats en bit ut i vattnet, och fler båtar har tillkommit. Wikipedia om Jagaren Småland |
Cityvarvet. Företagets ursprung, Göteborgs Mekaniska Verkstad, etablerades redan 1841. Götaverken tog form 1844 och varade fram till 1977. Varvet återetablerades 1993 som Götaverken Cityvarvet, och lades ner 2014. Karta och jämförelsebild från 2012 |
Bogserbåt på Göta älv. Det är förmodligen Herkules som byggdes på Öresundsvarvet i Landskrona 1939. Det var under brytningstiden mellan ång- och motortrafik, och hon har därför en motor men ser ut som en ångbåt utvändigt. Hon har aldrig byggts om utan ser i princip ut som vid leveransen 1939. Hon började samma år assistera fartyg i Göteborgs hamn. Det var i första hand Rederi AB Nordstjernans fartyg. Under de stränga vintrarna på 1940-talet gjorde hon mycket nytta. Äldre inlägg om Herkules med bilder och video |
Utsiktstornet i Slottsskogen. Wikipedia Karta |
Göta älv och Hisingen från Masthugget. |
Göta älv från Masthugget. |
Älvsborgsbron från Masthugget. Karta och jämförelsebild från 2014. |
Skepparegången i Masthugget. |
Masthugget. |
Flygbild på området vid Göta älv. |