Det var en mörk januarinatt med tjock dimma och ett norskt liberiaregistrerat bulkfartyg vid namn Star Clipper var på väg från Fredrikstad till Uddevalla. Fartyget skulle den natten ta sig under Almöbron. Farleden mot bron gick genom en 50 meter smal ränna. För att komma rätt var fartyget tvunget att börja göra en S-kurva med dikta girar babord och styrbord. Rodren lydde inte och kom för nära Tjörn och körde rakt mot södra brospannet.
Förmasten tog i bron först. Sen kom kranarna och slet loss brons bågrör och kl 01:30 förlorade bron sin bärkraft och gav därmed vika och hela bron med den nästan 300 meter långa vägbanan rasade ner över kommandobryggan. Besättningsmännen ombord flydde under däck och var sekunder från att krossas. Alla maskiner stoppades och elen blev utslagen och en del av vägbanan blev kvar liggande på fartyget som ett lakritsband och resten hamnade på havsbotten. Samtidigt förvandlades bron till en dödsfälla.
Några minuter senare kom en bil körande över brokanten, då föraren inte hann uppfatta i tid att bron nu inte längre fanns (den kom från fastlandet). Lotsen fick tag i en bärbar radio och larmade Göteborg kustradio om att bron hade rasat och att trafiken måste stoppas. Meddelandet togs dock inte på fullt allvar men efter ett antal minuter insågs allvaret.
Fastlandssidan spärrades efter ca 15 minuter tack vare att en lastbilschaufför hann upptäcka faran, trots mörker och dimma. Han skulle köra till Mollösund med tung last och med det körde han inte så fort. Vägbanan var så smal att han körde nå nära räcket som möjligt och då såg han det plötsligt ta slut på båda sidorna längre fram. Han stannade, ca tio meter från brokanten, för att gå ut och titta och då insåg han faran. När han såg en bil från Tjörnsidan närma sig försökte han desperat blinka med helljuset för att varna, men det hjälpte inte.
Tjörnsidan hann inte spärras förrän efter ca en timme. Under tiden försökte besättningen ombord på Star Clipper själva stoppa trafiken. Dels försökte sätta en livbåt för att ta sig i land men på grund av de tjocka isflaken som flöt kunde den inte röra sig ur fläcken. När de såg en lastbil närma sig försökte de skjuta nödraketer så att de kunde fånga förarens uppmärksamhet. Han stannade, men uppfattade ändå inte faran. Så han startade igen och körde över kanten. Det var det näst sista fordonet och tompallarna som fanns i lasten flöt sedan omkring i vattnet. Den sista bilen som körde över kanten hade två personer i. Totalt var det tre bilar från fastlandet och fyra (tre personbilar och en lastbil) från Tjörn, varav totalt åtta människor som omkom, alla dessa var män.
Västnytt om Tjörnbrokatastrofen:
Rapport: