Man ser hamnen i detta vykort skickat 1955. Närmast finns Packhuskajen och Tullhuset som uppfördes 1866. Därifrån avreste ca 1 miljon människor mellan 1850-talet och 1930-talet för att infria sin dröm om ett bättre liv i Nordamerika.
Stockholm i hamnen. M/S Stockholm var namnet på flera olika passagerarfartyg inom Svenska Amerika Linien (SAL). Det sista av dessa fartyg byggdes i Götaverken 1948, och gjorde sin jungfrutur samma år. Svenska Amerika Linien var ett svenskt rederi med trafik mellan Göteborg och Nordamerika. 1956 inträffade en tragisk händelse då M/S Stockholm kolliderade med det italienska fartyget S/S Andrea Doria och 51 personer omkom. 1975 meddelades att Svenska Amerika Liniens kryssningsverksamhet skulle upphöra och samma år lades företaget ned.
Vallgraven med den välkända rundtursbåten Paddan som har funnits sedan 1930-talet och fortfarande är i drift. I bakgrunden till vänster syns Kungsportsplatsen där Paddan lägger till. Vykortet skickat 1951 troligen.
Stora Hamnkanalen, Gustav Adolfs torg och Christinae kyrka. Där borta till höger syns Ramberget. Vykortet kanske är från 1950-talet.
Vasaplatsen med Torgny Segerstedtsmonumentet som invigdes 1955. På sockeln står det "De fria fåglarna plöja sin väg genom rymden. Många av dem nå kanske ej sitt fjärran mål. Stor sak i det. De dö fria." Texten är hämtad från den ledare Torgny Segerstedt skrev i Göteborgs Handels- och sjöfartstidning 8 oktober 1940. Torgny Segerstedt (1876-1945) var en svensk publicist och religionshistoriker. Han är mest känd för sitt tydliga ställningstagande mot nazismen och som huvudredaktör för Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning.