fredag 5 september 2014

Mat på 1990-talet

Maten är gjord i nutid med samma produkter som fanns på 1990-talet. Alla rätter är gjorda efter mina egna recept från 1990-talet, varav jag har hittat på ett par själv. Tallriken, ugnskärlet och skeden är köpt i IKEA i Kållered 1989 och användes på 1990-talet.

Biff Stroganoff: Lök, tomatpuré, oregano, nötkött, grädde eller filmjölk eller mjölk, svartpeppar, salt och vetemjölsredning. Ris till. Den här rätten fanns på 1970-talet också.

Chili con carne: Fefferoni, blandfärs, lök, chilikrydda, ketchup, oregano, variera med persilja, kornflakes, allkrydda, smör, cayenneppeppar, spiskummin. Den här rätten fanns på 1970-talet också.

Fisk, tomat, purjolök och potatis. Stek torsk, tomat och purjolök i Flora smör. Krydda med salt och vitpeppar. Häll i lite vatten som blir sky. Den här har jag hittat på själv på 1990-talet. Vill man ha den ännu godare kan man lägga i lite Knorr fiskbuljong också.

Fiskgratäng med grönsaksstuvning: Potatismos av färska potatis, mjölk, salt, vitpeppar, smör, allkrydda. Stuvning av mjölk, salt, vitpeppar, ärtor, majs, paprika och vetemjölsredning. Torsk läggs under stuvningen. Fiskgratäng fanns före 1990-talet. Man kunde köpa fryst fiskgratäng med vitvinssås i affären på 1980-talet till exempel. Den här varianten hittade jag på själv på 1990-talet.

Fiskgratäng med grönsaksstuvning.

Fiskkinamat. Stek torsk, gul lök och purjolök i smör. Häll sedan i vatten, fiskbuljong, vitpeppar, cayennepeppar, socker, salt, mera smör och Blå band champinjonsoppa tills det blir tjockt. Till det har man ris. Denna rätten är gjord efter en rätt jag åt i en kinarestaurang i New York 1988. Men jag visste inte exakt vad dom hade i utan snickrade ihop nåt som liknade det. Den blev väldigt god i alla fall.

Fiskpinnar, rödbetssallad och potatis. Stek fiskpinnar med salt. Servera med kokt potatis och mycket rödbetssallad. Strö lite salt över. En god maträtt som jag fick första gången i lumpen på 1980-talet. Vi var ute på en kortare träningsvandring inför en längre marsch då vi blev serverade detta. Men då åt man inte på tallrik utan med den medhavda snuskburken.

Gröt av Pama minutris. Mjölk, kanel, socker, salt. Kanske sirap i med. Pama minutris fanns redan på 1970-talet tror jag.

Havrefras med Arla mellanfil och socker.

Havrefras med Arla mellanmjölk och socker.