onsdag 6 maj 2020

Gammalt flygplan i Karlsborg

Douglas DC-3 är ett av världens mest tillverkade transport- och passagerarflygplan. Prototypen flög redan 17 december 1935. Den utvecklades från DC-2 som ett passagerar- och posttransportflygplan. Totalt tillverkades drygt 16 000 DC-3 (huvuddelen för militärt bruk), varav fler än 400 fortfarande var i kommersiell drift 1998.

Det var under andra världskriget som DC-3 fick sin storhet, då behovet av snabba transporter ökade enormt. US Army Air Forces mönstrade in nästan alla civila DC-3 samt alla flygplan som då var under produktion.

DC-3 792 uppställd utanför fallskärmsjägarskolan vid Karlsborgs fästning 19 juni 2010.

Redan 1937 köpte det svenska flygbolaget ABA några exemplar för att sättas in på de internationella flyglinjerna. Under andra världskriget upprätthölls en kurirtrafik av ABA till England med DC-3.

Mellan åren 1949 och 1984 ingick Douglas DC-3 i svenska flygvapnet som transportflygplan och benämndes till en början Tp 79. Flygvapnet köpte sina två första DC-3:or 1949, vilka konverterades för att användas till signalspaning. Den sista Tp 79 inköptes 1975. Totalt kom Flygvapnet att operera med åtta flygplan, dock aldrig med fler än sex samtidigt. Den sista flygplansindividen togs ur tjänst 1984.

Det här planet levererades till amerikanska flygvapnet 1943 som C-47-DL, 42-32877. Såld till Skandinaviska Aero AB 1946 och flugen från Hanau till Norrtälje via Bromma 13 februari 1946. Svensk registrering SE-APW från och med 27 mars 1946. Döpt till Polaris. Till SILA 1947 och SAS 16 juni 1948. Till Flygvapnet 7 maj 1949. Baserad vid F 8 Barkarby utan fenkod och flottiljsiffra. Smeknamn Munin. Senare märkt F 8/72, F 3/72, och F 13/792. Skänkt till Skokloster motormuseum i utbyte mot en Rolls-Royce Griffon-motor åt Flygvapenmuseum. Flugen av Flygvapnet till Skå-Edeby flygfält i augusti 1983. Ett par dagar senare flugen tidigt en morgon av en civil pilot som icke militärt flygplan utan civil registrering till Skokloster där den landade på ett fält nära museet. Statiskt utställd utomhus sen dess. I september 2008 såldes planet till Peter Flensburg som i maj 2009 sålde planet vidare till Fallskärmsjägarskolans kamratförening, Fallskärmsjägarklubben, för att statiskt ställas upp på FJS gamla förläggningsplats "Lägret" vid Karlsborgs fästning strax utanför västra vallen. Planet transporteras med båt från Skokloster via Södertälje kanal, vidare genom Göta kanal över Vättern till Karlsborg.
     
             
Här är en tur med en annan DC-3 i USA:

         
         
Där DC-3 792 står uppställd i Karlsborg: