fredag 27 februari 2015

Spårvagn från 1917 i Göteborg

Spårvägssällskapet i Gårda i Göteborg hade en visning av vagnhallen och lät folk åka med de gamla bussarna och spårvagnarna i november 2013.

Vagn M5 92:

Den kollissionsskadade vagn 198 togs ur trafik och är ersatt av vagn 92 som går i daglig trafik på Lisebergslinjen. Den har långbänkar och på ena sidan manuella klaverdörrar. Vagnar med det här utseendet gick i trafik på 50-talet i Göteborg på linje 1 och 2, de sista åren endast som extravagnar.

Historia:

92 byggdes på Spårvägens egen verkstad i december 1917 som släpvagn med öppna plattformar (typ S2) nummer 254. Senare på 30-talet lät man bygga om vagnen till motorvagn och den fick då nummer 92. I början på 50-talet moderniserades vagnen och försågs med klaverdörr vid förarplatsen. Så gick den fram till sommaren 1962 då den byggdes om till arbetsvagn, målades röd och fick nummer 118. Den användes bl.a. som plogvagn under vintern.

Vagnen har länge varit avställd hos Ringlinien i väntan på revision. På grund av en att vagn 198 var med om en kollsion 2003 påbörjades återställningen av vagn 92 till det utförande den hade under sina sista år som trafikvagn. Den invigdes den 6 maj 2006 på Spårvägssällskapet Ringliniens 25-årsjubileum med en premiärtur runt hallområdet. Under sommaren 2006 hade den premiär på Lisebergslinjen. Se mer fakta nedan.

Här kan man se linje 2 köra 1959 

Vid Spårvägssällskapets vagnhall på Alströmergatan i Gårda.

Karta över spårvagnens körväg. Den startar och slutar i Gårda i övre delen av kartan.



Vid Stampgatan.


Kör förbi nybygge på Skånegatan.

Korsvägen.


Chalmerstunneln mellan Södra vägen och Chalmers.

Chalmers.

Vasagatan.

Brunnsparken.

Brunnsparken.


Biljett.

Biljett.

Biljett.

Fakta:

Vagntyp:     Motorvagn, förlängda plattformar
Typbeteckning:     M11 / M20 / M5
Ursprungligt antal:     123 st
Leverantör:     Göteborgs Spårvägar
Leveransdatum:     4 december 1917
Ursprunlig typ/nummer:     S2 254
Ombyggd t. M5 92:     10 september 1932
Ombyggd t. arbetsvagn 118:     sommaren 1962
Museivagn från:     1984
Återställning t. M5 92:    jan 2004 - sommaren 2006
Längd:     10 280 mm
Bredd:     2 000 mm
Höjd:     3 800 mm
Axelavstånd:     2 600 mm
Vikt:     12 500 kg
Motorer, antal:     2 st
Motortyp:     LJ 32
Motoreffekt:     2 * 47 kW
Antal passagerare:     sittande 20 st       stående 38 st