M/S Tor Britannia är ett fartyg byggt 1975 och som levererades till Tor Line
från Flender-Werke. 1981 bytte fartyget namn till M/S Scandinavia Star bara
för att ett år senare återfå sitt ursprungliga namn. Efter en ombyggnation
1990–1991 fick fartyget namnet Prince of Scandinavia. Sedan 2003 under namnet
M/S Moby Drea.
Systerfartyg till M/S Princess of Scandinavia.
Konkurrentrederierna fick allt större problem medan Tor Line var framgångsrikt
och 1972-73 planerades nya extremt stora och snabba passagerarfärjor, som också
beställdes strax innan oljekrisen 1973 fördubblade priserna på bunkers. Nya m/s
Tor Britannia lanserades 1974 med en stor PR-kampanj samtidigt som huvuddelen av
Englandstrafiken flyttades från Immingham till Felixstowe och därmed kom
betydligt närmare London. Trafiken kompletterades av m/s Tor Hollandia och en
återchartrad m/s Tor Anglia tills nya m/s Tor Scandinavia levererades 1976. Nu
ändrades trafiken, så att man varje vecka trafikerade Felixstowe tre gånger,
Immingham en gång och Amsterdam två gånger från Göteborg. Passagerartrafiken
blev mycket populär och konkurrerade framgångsrikt med charterflyget, men
vintertid var passagerarkapaciteten alltför hög. Färjorna var emellertid mycket
lyckade med sin tonvikt på storlek, komfort och fart.
Tor Line var ett svenskt rederi som från 1966 bedrev passagerar- och godstrafik
på Nordsjön. 1981/1982 kom rederiet att köpas upp av den danska
shippingkoncernen DFDS och utgjorde under många år under namnet DFDS Tor Line
basen i dess fraktdivision.