En stålbark byggd 1895 av Joh. C. Tecklenborgs varv i Geesemünde i Tyskland,
för segelfartygsföretaget F. Laeisz som handelsfartyg. Dess primära syfte var
som en "nitratklippare" som samlar in guano i Sydamerika för användning i
kemiska företag i Tyskland (främst för att tillverka sprängämnen och
gödningsmedel). Eftersom dess sjöfartsrutt var mellan Tyskland och Chile,
designades hon för att klara det tuffa vädret som möttes runt Kap Horn. Hon kallades senare Floran.
Hon seglade tillbaka till Chile (25 maj) via Cardiff (17 juli) med en last på 800 ton kol och 5000 ton " patentbränsle" på väg till Mejillones . Den 15 september 1925, på väg till Kap Horn , fattade skeppet eld utanför den patagoniska kusten nordväst om Falklandsöarna (vid 50°17,5'S, 61°42'W). Kapten A. Oetzmann bestämde sig för att sätta kurs mot Comodoro Rivadavia, och nådde hamnen, som bara var en vik med en sandstrand, en lång träpir och flera bensintankar, den 18 september 1925. Han ankrade fartyget fem miles (8 km) utanför kusten på vägarna i Comodoro Rivadavia och larmade hamnmyndigheterna för att bekämpa branden i fartyget.
Eftersom det inte fanns någon ordentlig utrustning att tillgå tog det tre dagar innan hjälpen kom. Den beordrade brandbilen som kom kunde inte släcka branden. Nästa dag slet en enorm explosion sönder hennes ståldäck. Huvudmasten föll överbord och drog med sig resten av riggen förutom förmasten. En bogserbåt försökte bogsera bort henne från bensintankarna och lyckades efter flera försök. Floran gick på grund på sandstranden. Sjömännen släppte ankaret och tog allt användbart från fartyget. Elden fortsatte att brinna medan fartygets skrov upprepade gånger lyftes av vågorna och slog in i stranden.
Det kolfyllda skrovet brann i några dagar. En morgon hade fartyget försvunnit från stranden. Det roderlösa skrovet hittades några dagar senare flytande 25 nautiska mil (46 km) utanför kusten och 80 nautiska mil (150 km) norr om Comodoro Rivadavia. Den argentinska kryssaren Patria sänkte det brinnande skrovet på det tidigare berömda fartyget med skottlossning den 19 oktober 1925. Vraket ligger nära positionen 45°15′S 66°15′W Koordinater : 45°15′S 66°15′W.