Några få riktlinjer sattes upp för byggandet av fartygen: de skulle anpassas för slussarna i Göta Älv, de skulle klara sträckan Göteborg-Höganäs i öppet vatten och utöver detta skulle de kunna drivas med minimal bränsleförbrukning.
Kvartsita byggdes därför 1945 som en motorseglare med galeasrigg. Tyvärr blev hon föråldrad snabbt, transporten gjordes billigare med lastbil. Hon såldes därför 1953 till Farsund på Sörlandet i Norge. Fartyget döptes nu om till Bono, masterna ersattes av en kran och en styrhytt byggdes i aktern. Från Farsund gick hon sedan med olika typer av last på Norges västkust, främst salt och virke.
Här är Kvartsita under Kulturbåtsfestivalen i Eriksberg i Göteborg 27 september 2015.
och för att få största möjliga segelarea skulle kölen förstärkas med en extra järnköl.
Midsommardagen 1987 återinvigdes hon med pompa och ståt, och den första längre seglatsen gick till Råå samt Höganäs där hon visades upp för tillverkare och den förste ägaren. Idag seglar hon fortfarande som skolskepp för föreningen För Fulla Segel.
Här är ett reportage om Kvartsita i TV Fyrstad: