Eastgate street i Chester.
Eastgate street i Chester 2017.
Huvudrestaurangen på båten RMS Queen Elizabeth. Det var en oceanångare som drevs av Cunard Line. Med Queen Mary tillhandahöll hon veckovis lyxresor mellan Southampton i Storbritannien och New York City i USA, via Cherbourg i Frankrike. Hon byggdes i mitten av 1930-talet och var det största passagerarfartyget som någonsin byggts under 56 år. Hon var 314 meter lång, 71 meter hög och kunde ta 2283 passagerare och en besättning på mer än 1000 man. Med nedgången i den transatlantiska vägens popularitet blev båda fartygen ersatta av den mindre, mer ekonomiska Queen Elizabeth 2 1969.
Drottning Elizabeth såldes till en följd av köpare, varav de flesta hade misslyckade planer för henne. Slutligen såldes hon till affärsmannen Tung Chao Yung i Hong Kong, som avsåg att göra om henne till ett flytande universitetsfartyg som hette Seawise University. Under 1972, under pågående renovering i Hongkong hamn, bröt eld ut ombord under oförklarliga omständigheter och fartyget kapsejsade av vattnet som användes för att bekämpa elden. 1973 ansågs vraket vara ett hinder för frakt i området, så det blev delvis skrotat där hon låg.
Lite blandade bilder på Queen Elizabeth och dess historia:
Lokomotivproduktion i Derby Works i Derby som bestod av ett antal brittiska tillverkningsanläggningar utformade att bygga lok och rullande materiel. Den första av dessa var en grupp av tre som öppnades kring 1840 bakom Derby station. Detta utvecklades till en tillverkningsanläggning som kallades Midland Railway Locomotive Works.
Mer bilder från Derby Works: