Järnvägsstationen. Jag gissar att det är omkring 1900. Bergslagernas Järnväg kom till för att man ville ha en linje mellan Dalarna och en lämplig hamn på västkusten. Järnvägen mellan Göteborg och Kil färdigställdes i sin helhet 1879.
Här är ett gammalt tåg från Bergslagernas Järnväg i Göteborg. Loket BJ 130 byggdes av Motala verkstad 1911.
Lilla Edets skola 1922
På baksidan står det handskrivet: Lilla Edet kyrkogården invigning (?) av kyrkan. Huset kyrkvaktmästaren Knut Karlsson (?) 1940.
Järnvägs- och busstationen. Vykortet skickat 1954. Huset revs 1 juni 2010.
Strömssluss på 1970-talet. 1832 fullbordade Nils Ericson Ströms kanal, på Inlandsön på den västra sidan av älven, efter ett byggnadsprojekt som inleddes sex år tidigare. Där byggdes två slussar av samma mått som Göta kanals slussar, som en ersättning av den då underdimensionerade Lilla Edets sluss på den östra sidan av fallområdet.
Slussen på Inlandsön ersattes 1916 av den nuvarande Ströms sluss. Den var en enda och större sluss, vid den norra av de båda dåvarande slussarna. Efter att den nuvarande slussen tagits i drift, revs den södra av de båda slussarna. Vattennivån i Ströms kanal jämnades därmed ut med den nedre delen av Göta älv. Senare fylldes även den äldre norra slussen igen.
Torget 1991. Huset byggdes omkring 1942 och revs 1 juni 2010.