Det ser ut som spårvagn 7, den är på hållplatsen Runstavsgatan och den kör i vänstertrafik så det är senast 1967.
Visar inlägg med etikett tram. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tram. Visa alla inlägg
söndag 18 maj 2025
Spårvagn i Kortedala på 1960-talet kanske
lördag 5 oktober 2024
Spårvagn i Göteborg 1968
Spårvagn 9 på Torgny Segerstedtsgatan i Älvsborg i Göteborg.
Vagn 302 byggdes av Asea 1923. Den är 10,4 meter lång och har plats för 66 sittande och stående passagerare. Den utrangerades 1960 och tillhör idag Ringlinjen.
tisdag 5 april 2022
Spårvagnar i Göteborg 1976-1979
Utfärder med M23 och M22, linje 8 kör med trevagnståg och det är massor av M25, M28 och M29 i trafik med enkelvagnar, kopplade och i trevagnståg.
Etiketter:
1970-talet,
1976,
1977,
1978,
1979,
blogg,
Blogger,
Gothenburg,
Göteborg,
Göteborgs spårvägar,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
spårvagn,
Sverige,
Sweden,
tram
Spårvagn i Gamlestaden i Göteborg 1977
Etiketter:
1970-talet,
1977,
blogg,
Blogger,
Gamlestaden,
Gothenburg,
Göteborg,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
postcard,
spårvagn,
Sverige,
Sweden,
tram,
vykort
måndag 31 januari 2022
Göteborg i juli 1988
Göteborg några dagar i juli 1988 och vi ser spårvagnar typ M25, M28 och M29 som går i trevagnståg jämte de nya M21, enkla på linje 1 och kopplade på linje 8. Ringlinjen kör med vagn 133 samt två vagnar med nummer 15. Ett par besök på centralstationen hinns också med.
lördag 9 oktober 2021
Spårvägshäst med solhatt i Göteborg 1901
1879 invigdes Göteborgs första spårvägslinje. Det var spårvagnar dragna av hästar. 1882 hade fyra linjer byggts och det var Brunnsparken – Stigbergsliden, Brunnsparken – Redbergslid, Brunnsparken – Getebergsäng och Brunnsparken – Slottsskogen. Den i bild var den till Slottsskogen. 1902 övergick man till elektriska spårvagnar.
Etiketter:
1900-talet,
1901,
blogg,
Blogger,
djur,
Gothenburg,
Göteborg,
Göteborgs spårvägar,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
spårvagn,
Sverige,
Sweden,
tram
Vykort på våra nya elektriska spårvagnar i Göteborg skickat 1902
Vykort på spårvagn Majorna - Redbergslid skickat 1902
Stadsliv och spårvagnsresor i Göteborg 1909
Spårvagnsresor Majorna - Kviberg och till Långedrag.
1907 öppnades Långedragslinjen från Järntorget till Hinsholmen. I december förlängdes den till Långedrag. 1908 förlängdes den till Saltholmen.
Etiketter:
1900-talet,
1909,
blogg,
Blogger,
Gothenburg,
Göteborg,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
spårvagn,
Sverige,
Sweden,
tram
söndag 11 juli 2021
Kungsportsavenyn i Göteborg på 1980-talet
Etiketter:
1980-talet,
blogg,
Blogger,
Gothenburg,
Göteborg,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
spårvagn,
Sverige,
Sweden,
tram
fredag 18 juni 2021
Vykort på Kungsportsplatsen i Göteborg skickat 1966
fredag 11 juni 2021
Vykort på Kungsportsavenyn i Göteborg skickat 1964
onsdag 12 maj 2021
Gävles spårvagnar 1909 - 1956
söndag 15 november 2020
Spårvagnar i Göteborg 1984
M221-200 har levererats och ställts på Drottningtorget för allmänhetens bedömning, en tur till Angered, Svenska Spårvägssällskapet kör runt med gamla spårvagnar i Göteborg med mera.
Etiketter:
1980-talet,
1984,
blogg,
Blogger,
Gothenburg,
Göteborg,
Göteborgs spårvägar,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
spårvagn,
Sverige,
Sweden,
tram
lördag 14 november 2020
Spårvagnskuponger från Göteborg från 1983-1999
Man kunde ha med sig egna kuponger eller så köpte man av chauffören. Pris för ett häfte med dessa kupongerna 20 kuponger var 50 kr.
Sen stämplade man i en apparat längst fram i fordonet. Två stycken om man var över 16 år och en kupong om man var under.
Etiketter:
1980-talet,
1990-talet,
blogg,
Blogger,
bus,
buss,
Gothenburg,
Göteborg,
Göteborgs spårvägar,
kupong,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
spårvagn,
Sverige,
Sweden,
tram
Spårvagn vid Vårväderstorget på 1980-talet
Etiketter:
1980-talet,
blogg,
Blogger,
Gothenburg,
Göteborg,
Göteborgs spårvägar,
Hisingen,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
spårvagn,
Sverige,
Sweden,
tram,
Vårväderstorget
lördag 19 september 2020
Gamla vykort från Jönköping
Spårvagn på Banarpsgatan. Vykortet skickat 1907. Spårvägsnätet invigdes samma
år och trafikerades på två linjer, den gröna och den röda. 1946 kom en gul linje som en förstärkningslinje till den röda linjen med kortare linjesträckning. Den gröna linjen lade ned 1951, den gula linjen 1954 och den röda den 7 juni 1958.
Kyrkan och Eklöfs skor.
Smedjegatan.
fredag 12 juni 2020
Vykort på Drottningtorget i Göteborg från 1980-talet
Etiketter:
1980-talet,
blogg,
Gothenburg,
Göteborg,
Göteborgs spårvägar,
hållplats,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
spårvagn,
Sverige,
Sweden,
tram
fredag 29 maj 2020
Annedal i Göteborg på 1980-talet
Dom håller på och bygger spårvagnsbron över Dag Hammarskjöldsleden. Tidigare gick det bara bussar på Per Dubbsgatan där uppe till höger. Buss 51 åkte den vägen.
Spårvagn 2 passerar som under 1980-talet körde från Väderilsgatan till Backaplan, Nordstan, Vasagatan, Linnéplatsen, Marklandsgatan och Tynnered.
Annedalskyrkan i mitten uppfördes 1908-1910 i en blandning av jugend och historiserande former från renässans och barock men även romansk och gotisk arkitektur.
Spårvagn 2 passerar som under 1980-talet körde från Väderilsgatan till Backaplan, Nordstan, Vasagatan, Linnéplatsen, Marklandsgatan och Tynnered.
Annedalskyrkan i mitten uppfördes 1908-1910 i en blandning av jugend och historiserande former från renässans och barock men även romansk och gotisk arkitektur.
Etiketter:
1980-talet,
blogg,
bygge,
church,
Gothenburg,
Göteborg,
Göteborgs spårvägar,
kyrka,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
spårvagn,
Sverige,
Sweden,
tram
tisdag 25 februari 2020
Vykort på Kungsportsavenyn i Göteborg från 1970-talet
Etiketter:
1970-talet,
bil,
bilar,
blogg,
Gothenburg,
Götaplatsen,
Göteborg,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
postcard,
spårvagn,
Sverige,
Sweden,
tram,
vykort
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
















