onsdag 4 september 2019

Vykort från Helsingborg


Norra Trädgårdsgatan. Tidigt 1900-tal. 

Hälsingborgs stads spårvägar (HSS), ursprungligen Helsingborgs stads spårvägar, invigdes i samband med Helsingborgsutställningen 1903. Staden blev därigenom den tredje i Sverige med elektrisk spårvägsdrift. 1951–1955 lades flera linjesträckningar i ytterområdena ner och de resterande delarna av linjenätet försvann vid högertrafikomläggningen 1967.


 Stortorget med Stenbocksstatyn. Vykortet skickat 1929. Jämför med bilden nedan.
   
Magnus Stenbocksstatyn skapades omkring år 1900 av John Börjeson till minne av slaget vid Helsingborg 1710. Magnus Stenbock, född 12 maj 1665 i Jakobs församling i Stockholm, död 23 februari 1717 i Köpenhamn, var en svensk greve och militär. Han var en av befälhavarna inom den karolinska armén under det stora nordiska kriget och en framträdande gestalt inom Stenbocksätten.

Slaget vid Helsingborg 1710 ägde rum vid Ringstorpshöjden nordöst om dåvarande Helsingborg. De stridande parterna var den danska invasionsarmén på 14 000 man, ledd av generallöjtnant Jørgen Rantzau, och den lika stora segrande svenska armén ledd av guvernören i Skåne, Magnus Stenbock. Svenskarna gick segrande ur striden och det var Danmarks sista verkställda kraftsamling att återta Skånelandskapen.

I bakgrunden på vykortet ser man tornet Kärnan som är den enda kvarstående byggnaden av det medeltida Helsingborgs slott. Dendrokronologisk datering har visat att Kärnan byggdes på 1310-talet, då Erik Menved var kung i Danmark.

       

Stortorget 2017.
           
         
 Hamntorget med Sjöfartsmonumentet. Skickat 1965.
     
Under 1800-talet användes Hamntorget som stadens huvudsakliga utskeppningshamn. Där fanns även varmbadhus, tullhus och magasinsbyggnad.

1921 ville direktör Malte Sommelius skänka ett monument till Helsingborg med placering på Hamntorget. Monumentet skulle symbolisera staden som sjöfarts- och hamnstad. Sommelius kontaktade Carl Milles och monumentet invigdes 1923.

I och med bilens genombrott har stora delar av torget utnyttjats som parkering. Ångfärjestationen var även länge en slags knutpunkt i Helsingborg där delar av stadens färjor, tåg och bussar samlades. Busstrafiken samlades huvudsakligen på Hamntorget söder om stationen. Detta kom till ett slut 1991, då den stora tåg- och färjeterminalen Knutpunkten samlade allt detta under ett tak.

       
Stortorget. 1970-talet.