Bilder från Visby, Roma och Ljugarn.
Visar inlägg med etikett Gotland. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Gotland. Visa alla inlägg
torsdag 25 juli 2024
Gotland 1975
torsdag 25 maj 2023
Hantverkare och smed på Gotland
Gunnar Olsson (1911-1982) föddes vid Petsarve i Ardre socken på Gotland. Han började tidigt intressera sig för fotografering och filmning. Sina första filmer gjorde han redan på 1930-talet tillsammans med konstnären David Ahlqvist.
I början av 1940-talet flyttade han till Skäggs gård och en tjänst som bokhållare. Sin filmproduktion, där han gjorde sig känd för skildringar av gotländsk natur, kultur och gotländskt arbetsliv, fortsatte han med fram till slutet av 1970-talet.
Gunnar Olsson tilldelades Gotlands kommuns kulturpris1978.
Etiketter:
1950-talet,
1960-talet,
blogg,
Blogger,
Gotland,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
Sverige,
Sweden
lördag 11 mars 2023
Gammalt vykort från Oxelösund
Det är mellan 1960 och 1967 och man ser Ö-Linjen i Oxelösund. Det var namnet på färjetrafiken mellan fastlandet och Klintehamn på Gotland. Redan på 60-talet fanns det bekväma och billiga resor till Gotland.
fredag 8 oktober 2021
onsdag 14 juli 2021
Sista tågavgången på Gotland
Filmat i Havdhem 1960.
lördag 6 februari 2021
Gamla vykort från Visby på Gotland
Linberedning i Gammelgarn på Gotland 1938
En film av David Ahlqvist och Gunnar Olsson från Ardre Hembygdsförening. Filmen visar gotländskt arbetsliv där linodling och beredning var vanligt förekommande sysslor.
onsdag 12 februari 2020
Vykort på Gotlandsbåten i Västervik
Vykortet skickades 1973 och visar färjeläget Lucernan. Västervik har haft Gotlandstrafik under långa perioder men förlorade förbindelsen i slutet av 1980-talet. Den återupptogs 2016.
måndag 4 februari 2019
Sista tågavgången på Gotland i Havdhem 1960
Ett första förslag gällande järnväg på Gotland framlades år 1870 där man föreslog en järnväg mellan Visby och Havdhem. Frågan kom upp i landstinget vid två tillfällen under 1870-talets början och 1874 startades ett upprop för att samla in medel för anläggandet av en järnväg. Visby stad beslöt att bidra med en halv miljon kronor för att anlägga en järnväg Visby–Hemse och en konstituerande bolagsstämma hölls i Gotlands järnvägsaktiebolag den 30 november 1875 där regementsläkaren Ernst Leijer utsågs till bolagets förste verkställande direktör. Man beslöt att banan skulle dras från Visby över Roma till Hemse och ha spårvidden tre svenska fot (891 mm).
Banan förlängdes i olika etapper norrut från Visby med början till Väskinde 1896, Tingstäde 1899 och slutligen Lärbro 1921. En förlängning till Fårösund planerades länge men slopades på slutet av 1940-talet då bland annat privatbilismen och lastbilstrafik hade börjat påverka järnvägens lönsamhet. Söderut förlängdes banan till Havdhem 1900 och till Burgsvik 1908. Vidare öppnades en bibana ner till Visby hamn 1901.
I 1945 års Gotlandskommittés uttalande SOU 1951:10 granskades järnvägarna på Gotland och det konstaterades att det vid transport av gods från Gotland till plats i fastlandet inte skedde mindre än sex omlastningar. För att undvika detta föreslog man att den trafiken skulle ersättas med lastbilar och bilfärja. Till följd av detta uttalande utbröt en häftig debatt i Gotlands tidningar där många personer förordade järnvägens fortbestånd. Så småningom kom taxorna att höjas och trafiken att minskas vilket tillsammans med privatbilism på frammarsch fick konsekvensen att den ekonomiska situationen för GJ kraftigt förvärrades.
13 maj 1959 intervjuades distriktschefen Bror Elwing i Gotlands Allehanda och där framkom en tydlig avsiktsförklaring: "Vi har kommit till den dag då vi måste lägga ned Gotlands järnväg. Inget annat återstår." Det uppgavs också att SJ:s utgifter skulle minska med c:a 2 miljoner kr årligen om järnvägen nedlades.
Banan förlängdes i olika etapper norrut från Visby med början till Väskinde 1896, Tingstäde 1899 och slutligen Lärbro 1921. En förlängning till Fårösund planerades länge men slopades på slutet av 1940-talet då bland annat privatbilismen och lastbilstrafik hade börjat påverka järnvägens lönsamhet. Söderut förlängdes banan till Havdhem 1900 och till Burgsvik 1908. Vidare öppnades en bibana ner till Visby hamn 1901.
I 1945 års Gotlandskommittés uttalande SOU 1951:10 granskades järnvägarna på Gotland och det konstaterades att det vid transport av gods från Gotland till plats i fastlandet inte skedde mindre än sex omlastningar. För att undvika detta föreslog man att den trafiken skulle ersättas med lastbilar och bilfärja. Till följd av detta uttalande utbröt en häftig debatt i Gotlands tidningar där många personer förordade järnvägens fortbestånd. Så småningom kom taxorna att höjas och trafiken att minskas vilket tillsammans med privatbilism på frammarsch fick konsekvensen att den ekonomiska situationen för GJ kraftigt förvärrades.
13 maj 1959 intervjuades distriktschefen Bror Elwing i Gotlands Allehanda och där framkom en tydlig avsiktsförklaring: "Vi har kommit till den dag då vi måste lägga ned Gotlands järnväg. Inget annat återstår." Det uppgavs också att SJ:s utgifter skulle minska med c:a 2 miljoner kr årligen om järnvägen nedlades.
söndag 4 mars 2018
Visby genom tiderna 1908-1981
Etiketter:
1900-talet,
blogg,
Gotland,
nostalgi,
nostalgia,
Nostalgorama,
Sverige,
Sweden,
Visby
tisdag 18 april 2017
Visby 1920
Den här filmen saknar ljud.
Etiketter:
1920,
1920-talet,
blogg,
Gotland,
nostalgi,
Nostalgorama,
Sverige,
Sweden,
Visby
onsdag 23 juli 2014
Gammaldags mat från olika landskap
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





